Огляд програми

Кіноесе як розрив, як чиста впертість

15 квітня 2020

На Docudays UA програма «Вибачте. Зображення відсутнє» представляє документальні кіноесеї таких канонічних постатей, як Жана-Люка Ґодара, Аньєс Варди, Шанталь Акерман, Йонаса Мекаса, Томаса Гайзе, і таких режисерів і режисерок, як Ельфі Мікеш, Пітера Томпсона, Люсії Маргарити Бауер, чиї переконливі голоси мають поки малий резонанс. Про природу жанру кіноесе розмірковує Тетяна Кононенко, кураторка цієї фестивальної програми.

 



Якою є наша картина світу? Відсутність доступного зображення, до якої відсилає назва програми – це спроба поставити під сумнів внутрішню систему зображень і таким чином описати її наново. Кіноесе неминуче обертається довкола питань історії, а відтак – довкола питання перетворення часу в текст, образ, звук – довкола того, що ми називаємо людським життям. Так, ніби воно намагається піднятися, як Фенікс над світом у пошуках перспективи, але це видається можливим лише тоді, якщо воно наразить себе на небезпеку смерті, метаморфози.


Слово есе з французької (essai) означає досвід або спроби. Основоположником цього жанру в літературі, звідки й кіноесе бере своє коріння, був Монтень і його опус «Проби». «Проби» Монтеня – це низка зізнань, що випливають переважно зі спостережень над самим собою та над природою людського духу взагалі.


Кіноесе – це перевищення, відхилення, розрив, еліпс, розворот. Коротко кажучи, це спосіб мислення. У фільмі ж рух думки самої до себе відбувається через емоцію. Разом з тим есе грає із широким спектром жанрів – документацією, листом, історією, щоденником, не обмежуючись одним з них. З погляду форми й змісту, це чиста впертість, яка не приймає звуки та образи як належне.


Серед синефілів кіноесе вважається первинною формою кіно, яку можна простежити вже в ранньому американському німому кіно, як, скажімо, у фільмі «Спекуляція пшеницею» Девіда Гріффіта (1909). Хоча через кілька років Гріффіт вже буде скаржитися, що кінематограф відійшов від своєї суті – спостереження за рухом вітру в гілках дерев – і перейшов у стадію вистави. Пройде ще 20 років, і буде створений програмний есеїстичний фільм – «Людина з кіноапаратом» Дзиґи Вертова.


Есе як жанр у кіно першим описав Олександр Астрюк у своєму тексті «Народження нового аванґарду: камера-перо» (1948): «Побувавши ярмарковим атракціоном, потім розвагою на кшталт бульварного театру й способом зберегти образ минулих часів, він потроху стає мовою (language). Мовою як формою, у якій і за допомогою якої автор може висловити думку, хоч би якою абстрактною вона була, або передати свою одержимість точно так само, як це сьогодні роблять автори есе або романів. Тому я називаю це нове століття кінематографу століттям камери-пера або камери-авторучки (la caméra-stylo)».

 

Не дивно, що розквіт кіноесе припадає саме на другу половину 20-го століття, коли була потреба в переосмисленні історії і її образів, потреба осмислити найбільшу катастрофу минулого століття – Шоа – і відобразити знищення  цілої цивілізації.


Есеізм – це не просто  невдоволення обов'язками зображення або обов'язками звуку. Це невдоволення тим, що ми очікуємо від фільму, особливо від документального. Кіноесе могло б реалізувати велику мету, аніж просто існувати як модний прийом: воно могло б стати трампліном для початку життєво важливого дослідження знань, мистецтва й культури у XXI столітті, включаючи питання про те, яку роль може зіграти саме кіно в цьому важливому проєкті: виявити невдоволення своїм власним місцем у Світі.

 

Усі фільми програми можна буде безкоштовно переглянути на docuspace.org з 24 квітня по 10 травня включно. Усе, що варто знати про Docudays UA-2020 Online, читайте за посиланням.

__


Чільне фото: кадр з фільму «Без сонця» (реж. Кріс Маркер)
21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
Ексклюзивна зустріч із юристкою Карін Ріахі. Огляд різних типів прав …
DOCU/ПРО
13 травня 2024
Ексклюзивна зустріч із юристкою Карін Ріахі. Огляд різних типів прав у кіновиробництві
DOCU/ПРО
13 травня 2024
Відкриваємо індустрійну акредитацію
DOCU/ПРО
10 травня 2024
Відкриваємо індустрійну акредитацію
DOCU/ПРО
10 травня 2024
«DOCU/ЮНІСТЬ»: між світлом і темрявою
Огляд програми
08 травня 2024
«DOCU/ЮНІСТЬ»: між світлом і темрявою
Огляд програми
08 травня 2024
Public talk: розмова режисерок конкурсу DOCU/УКРАЇНА та режисерки Мар…
DOCU/ПРО
07 травня 2024
Public talk: розмова режисерок конкурсу DOCU/УКРАЇНА та режисерки Марини Степанської про розломи реальності і як з них виростає кіно
DOCU/ПРО
07 травня 2024
Важливі свідчення: фільми, які відкриють і завершать 21 Docudays UA
Новини
07 травня 2024
Важливі свідчення: фільми, які відкриють і завершать 21 Docudays UA
Новини
07 травня 2024
Відкриваємо пресакредитацію на 21 Docudays UA
Новини
07 травня 2024
Відкриваємо пресакредитацію на 21 Docudays UA
Новини
07 травня 2024
Зустрічайте журі DOCU/УКРАЇНА та DOCU/КОРОТКО 21 Docudays UA
Новини
06 травня 2024
Зустрічайте журі DOCU/УКРАЇНА та DOCU/КОРОТКО 21 Docudays UA
Новини
06 травня 2024
10 років триденної війни, яка триває три сторіччя
Огляд програми
06 травня 2024
10 років триденної війни, яка триває три сторіччя
Огляд програми
06 травня 2024