Кінофестиваль у Салоніках: крізь обрії

10 квітня 2019

Традиційно у березні в Салоніках проходить фестиваль документального кіно. Цьогоріч він відбувається вже 21-й рік поспіль. Українська режисерка Поліна Мошенська ділиться у своєму блозі власними кінематографічними відкриттями.

 

Після завершення фестивалю небо над Грецією вкрили кольорові повітряні змії! Запускати змія – це як створювати документальне кіно. Адже це про свободу, захоплення та розширення горизонтів.

 

Девіз цьогорічного фестивалю: «Планета Земля: один світ, багато облич». Глобальні теми людей, природи та тварин у насичених подіями та показами програмах, таких, наприклад, як права людини, пам'ять та навколишнє середовище.

 

 

Для мене хороший фестиваль – це завжди про відкриття! Відкриття знайомого й незнайомого, і відбувається це таким способом, що розумієш – ти продовжуєш дивуватися.

 

 

Відкриття «Марселін. Жінка. Століття». Режисерка Корделіа Дворак створила чудовий фільм про одну тендітну та надзвичайно сильну жінку, життя якої сповнене кіно, трагедією, любов’ю, письмом, і всім цим з інтенсивністю цілого століття, з подіями та долями цілих країн та поколінь. Багато хто знає її чоловіка, Йоріса Івенса, але не знає, що більшість його пізніх фільмів він створив разом з Марселін. Як наголосила Корделія, створювати кіно у форматі жінка про жінку може бути правильним напрямком для важливих відкриттів.

 

 

Відкриття Густава Дойча. На фестивалі пройшла ретроспектива фільмів цього австрійського режисера, а також відкрита дискусія про кіно. Під час розмов мене особливо надихнули такі думки: «глядач так само спраглий до пригод, як і автор; і коли він бачить щось інше, своє, невідоме режисеру, це для останнього найкращий фідбек з можливих»; «режисер не створює документальне, ігрове, експериментальне, інше... він створює кіно, і може перетинати межі, виходити за них»; «інтерес до домашнього відео через його автентичність, воно не просто про особисте життя, а більше про історію(ї) людини й часу, у який воно було зняте»; «музика – міст між минулим та сучасним»; «фільм повинен дивувати, а режисер повинен бути відповідальним»; «фільм говорить сам за себе, довірся йому, фільм – це магія».

 

 

Відкриття знайомого контексту. В один день побувала на двох, на перший погляд, зовсім різних показах: «Зустрічаючи Горбачова» Вернера Герцога та «Тато – мамин брат» Вадима Ількова. У першому було знайоме обличчя лідера країни в неоднозначні часи «перестройки», у які проходило моє дитинство (і про яке є чимало спогадів), це була розмова, діалог зблизька; у другому – обличчя знайомих та друзів, яких добре знала багато років у Києві.

 

 

На обох показах було це типове невідворотнє відчуття, коли дивишся фільм, а там усе знайоме до болю. І це відчуття дає розуміння, що, звісно, існують універсальні теми, емоції, реакції та враження, але не знаючи певного контексту (як-от, наприклад, про те, як живуть у пострадянському просторі), можна не сприйняти фільм чи події в ньому. Радісно, що фестиваль оцінив стрічку «Тато – мамин брат», і вона отримала спеціальну відзнаку Mermaid Award! Також важливим для мене став показ фільму «Свідки Путіна» Віталія Манського, якому я особисто вдячна за те, що аудиторія в Салоніках і мої близькі змогли зрозуміти більше – про недавнє минуле та складне сьогодення моєї країни зокрема.

 

 

Висновок для мене напрошується один – найкраще, що може робити будь-яка аудиторія та глядач – це не фокусуватися так сильно на собі й просторі, у якому вони живуть, а розширювати фокус, перцепцію, відкривати контексти та мати емпатію.

 

Текст та фото: Поліна Мошенська

21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
Ексклюзивна зустріч із юристкою Карін Ріахі. Огляд різних типів прав …
DOCU/ПРО
13 травня 2024
Ексклюзивна зустріч із юристкою Карін Ріахі. Огляд різних типів прав у кіновиробництві
DOCU/ПРО
13 травня 2024
Відкриваємо індустрійну акредитацію
DOCU/ПРО
10 травня 2024
Відкриваємо індустрійну акредитацію
DOCU/ПРО
10 травня 2024
«DOCU/ЮНІСТЬ»: між світлом і темрявою
Огляд програми
08 травня 2024
«DOCU/ЮНІСТЬ»: між світлом і темрявою
Огляд програми
08 травня 2024
Public talk: розмова режисерок конкурсу DOCU/УКРАЇНА та режисерки Мар…
DOCU/ПРО
07 травня 2024
Public talk: розмова режисерок конкурсу DOCU/УКРАЇНА та режисерки Марини Степанської про розломи реальності і як з них виростає кіно
DOCU/ПРО
07 травня 2024
Важливі свідчення: фільми, які відкриють і завершать 21 Docudays UA
Новини
07 травня 2024
Важливі свідчення: фільми, які відкриють і завершать 21 Docudays UA
Новини
07 травня 2024
Відкриваємо пресакредитацію на 21 Docudays UA
Новини
07 травня 2024
Відкриваємо пресакредитацію на 21 Docudays UA
Новини
07 травня 2024
Зустрічайте журі DOCU/УКРАЇНА та DOCU/КОРОТКО 21 Docudays UA
Новини
06 травня 2024
Зустрічайте журі DOCU/УКРАЇНА та DOCU/КОРОТКО 21 Docudays UA
Новини
06 травня 2024
10 років триденної війни, яка триває три сторіччя
Огляд програми
06 травня 2024
10 років триденної війни, яка триває три сторіччя
Огляд програми
06 травня 2024