DOCU/ХІТИ: Ти віриш в інший погляд?

24 березня 2015

Програма DOCU/ХІТИ цього року буде прививати глядачам інший погляд на Африку, революцію, життя, як би претензійно це не звучало, вважає кінокритик Олександр Телюк.

 

Новий погляд на Африку можна зустріти в документальному горрорі «Ми приїхали як друзі». Це разюче відео-есе про сучасний неоколоніалізм від спеціаліста з візуальних досліджень Африки Юбера Сопера. У своєму фільмі режисер фільмує Південний Судан якраз у той час, коли той відділяється в нову суверенну державу. Однак це точно не стрічка про політичне перекроювання Чорного континенту. Африканське турне очима Юбера Сопера – це скоріше панорама екзистенційного відчаю сучасної геополітики. Південний Судан виглядає «ноєвим ковчегом» актуальних глобальних контрастів. Тут нам і голодні діти, і християнські місіонери, і китайські нафтовики, і телевізійні настанови Гіларі Клінтон, і загублені пострадянські пілоти, і карикатурні NGO, і фанатики зі зброєю. Африка у цьому фільмі знову виглядає топосом безкінечних війн і геноцидів під безсилим патронатом миротворців ООН.

 

«Ми приїхали як друзі» – це інтерпретація Африки як окремої планети, це фільм-діагностика радикальної відмінності між африканцем і європейцем, що балансує на межі самозвинувачення в расизмі. Це роздум про те, що кульгаве щебетання англійською мовою, яка ні для кого не є рідною, не можна вважати за комунікацію, а вибіркове спонсорство прозахідних політичних рухів – дипломатією.

 

Більш європеїзовану версію Африки можна зустріти в єгипетській стрічці «Я – народ». Цей фільм звертається до одного з ключових сюжетів документального кіно останнього часу – революції. Лише в Україні за останній рік вийшли десятки фільмів на цю тему. Зазвичай автори таких картин обирали один з двох шляхів показу революційних подій: безпосередню натуралістичну фіксацію вуличних протистоянь (єгипетський «Тахрір», українські «Майдан» або «Все палає») або їх репрезентацію засобами нових медіа (сирійська «Срібна вода»).

 

Дебютному фільмові Анни Руссійон вдається неможливе – винайти третій шлях. Розповідаючи про останні буремні роки в Єгипті, авторка показує не полум’я площ Каїра, а буденне життя селища поблизу Нілу. Всі ключові точки єгипетської Арабської весни – від перших протестів проти Мубарака до сутичок з військовими  та дострокових президентських виборів – доходять до жителів селища лише з теле- та радіотрансляцій у коротких перервах між їх роботою на полях. Селяни також емоційно слідкують за революцією, але, як справжні люди землі, більше залежать від власної праці чи навіть погоди, ніж від політичних режимів.

 

Парадоксальним чином така витримана авторкою фільму дистанція від епіцентру народного протесту виявляє родове прокляття революцій усіх типів – навіть наймасовіші протести зазвичай лишаються справою меншості. Тому розповідь про життя єгиптян, непричетних прямою дією до протестних подій, але залежних від їх підсумків, розповідає нам у чомусь більше про революцію, ніж прискіплива майданна стрім-документалістика.

 

Продовжує траєкторію, дотичну до арабських революцій, стрічка «Під прицілом об’єктива». Цей фільм виводить на екрани героя нового типу – солдата, який в одній руці тримає АК-47, в іншій – айфон з відеокамерою. Як більшість американських тінейджерів, Мет ВанДайк в дитинстві полюбляв пригоди, комп’ютерні ігри та фільми про Африку. В якийсь момент він вирішив пройти курс екстенсивного дорослішання, купив мотоцикл і портативну камеру та вирушив в Африку. За кілька років Мет об’їздить вздовж і поперек арабський світ, ув’яжеться у громадянську війну в Лівії, потрапить до полону, втече звідти і муситиме пройти тест на гуманізм.

 

Катавасій, в які потрапляє Мет, іншому б вистачило на кілька життів, а у фільмі вони втиснені у півтори години монтажних каскадів, відтінених сухим флегматичним голосом самого Мета у якості наратора. Споглядання жахливих воєнних подій таким чином, з одного боку, подано з антропологічною достовірністю, з іншого – з сумнівним романтичним присмаком в дусі хемінгуеївського полювання на носорогів.

 

Режисер «Під прицілом об’єктива» Маршал Каррі може бути знайомим київській публіці, адже в 2012 році він приїздив до української столиці з приводу ретроспективи своїх фільмів.

 

Ще один американський фільм-пригода і фільм-інтерв’ю «Citizenfour: історія Едварда Сноудена» – один з найбільших хітів цьогорічного фестивалю Docudays UA. Фільм, який у всіх на слуху, документалка, яка отримала «Оскара», історія, яка сколихнула Америку. За цим пафосом рядків слід зазначити, що найкраща сцена цього фільму все-таки та, в якій колишній системний адміністратор найбільш секретної організації світу Сноуден мовчки сидить на краю ліжка в номері гонконгівського готелю The Mira. У тиші цієї сцени тактильно відчувається драма людини, яка проміняла найменшу довіру до майбутнього на стан постійної параної.

Решту часу «Citizenfour» займають тривалі інтерв’ю Сноудена, протокольні засідання комісій з розслідування, сюжети екстрених новин телеканалів, промови політиків.

 

Як відомо, Сноуден сам обрав журналістів, яким довірив свою історію. Ґленн Ґрінвальд та Лора Пойтрас виконали свою справу на відмінно. Перший історією Сноудена зміцнив репутацію The Guardian як найліберальнішого в світі ЗМІ. Друга зняла чуттєвий і критичний фільм, натхненний американськими політичними трилерами 70-х не меншою мірою, ніж сенсаційним вчинком найвідомішого сучасного біженця. Запрошуючи до розмови Ґрінвальда та Пойтрас, Сноуден повторював, що хоче історії не про себе, а про діяльність спецслужб. Вийшло скоріше навпаки, однак у випадку з «Citizenfour» так, мабуть, навіть краще.

 

Нарешті, найбільш інтимна і зворушлива робота програми – ізраїльська стрічка «Ти віриш в кохання?» Дена Васермана – стосується цілого вузла правозахисних проблем. Тут нам і історії неповносправних людей, і полеміка на тему евтаназії, і копання в запитанні, що ж воно таке – любов. А любов – то, якнайменше, найбільш заяложена тема в кіно. Тому всі найцікавіші фільми останнього часу про любов, числі зокрема й «Ти віриш в кохання?», розповідають про її граничний вияв – про любов в сантиметрі від смерті. Героїня фільму Това займається сватанням самотніх людей. Для цього вона веде величезний альбом з інформацією про шукачів кохання і силою власної інтуїції зводить пари. Пікантність ситуації в тому, що тіло Тови повністю паралізовано, а її клієнти – також люди часто неповносправні. Ще більшої емоційності фільмові додають міцна життєствердна харизма Тови та драматична історія її набутої інвалідності.

 

Як і будь-яка розмова про людей обмеженими можливостями, фільм «Ти віриш в кохання?» – досвід водночас незручний і надихаючий. Це точно найбільш мелодраматичний фільм програми, який запросто може як викликати розгублену сльозу, так і кинути глядача в теплі обійми життя. Але не чекайте від картини дива – лише так у нього буде шанс відбутися.

 

Олександр Телюк, кінокритик

21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2024!
Новини
22 березня 2024
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2024!
Новини
22 березня 2024
Сексуальне насильство, пов’язане з війною: як допомогти постраждалим
Конспект
21 березня 2024
Сексуальне насильство, пов’язане з війною: як допомогти постраждалим
Конспект
21 березня 2024
«Український сезон: Сила людей»
Новини
20 березня 2024
«Український сезон: Сила людей»
Новини
20 березня 2024
Показ і дискусія: документування сексуального насильства, пов’язаного…
Новини
01 березня 2024
Показ і дискусія: документування сексуального насильства, пов’язаного з війною
Новини
01 березня 2024
Запрошуємо громадські організації до співтворення дискусійного майдан…
Новини
29 лютого 2024
Запрошуємо громадські організації до співтворення дискусійного майданчика на Docudays UA
Новини
29 лютого 2024
Грані незламності: показ та обговорення документального фільму «Євром…
Новини
19 лютого 2024
Грані незламності: показ та обговорення документального фільму «Євромайдан. Чорновий монтаж»
Новини
19 лютого 2024
Запрошуємо до студентського журі Docudays UA-2024!
Новини
16 лютого 2024
Запрошуємо до студентського журі Docudays UA-2024!
Новини
16 лютого 2024