DOCU/АPT: «прошиваючи» дійсність. Розклад подій

23 березня 2015

Про поза конкурсну програму DOCU/АPT, її головну концепцію та дискусійну платформу, що почне працювати вже завтра, розповідають кураторки  Ольга Бірзул та Ольга Тихонова.

 

Наприкінці минулого року завдяки Docudays UA мені пощастило потрапити на Копенгагенський фестиваль документального кіно CPH:DOX. Він виявився настільки насиченим, що довелося знехтувати відомим музеєм сучасного мистецтва «Луізіана» та багатостраждальною Русалкою, якій постійно хтось відкручує залізну голову. Однак мені вдалося привезти чудові фільми для нашої фестивальної програми DOCU/АPT, що надихнули на розмову про маніпулятивну силу мистецтва.

 

Але, чесно зізнаюся, спочатку я їхала за іншим. Окрім традиційних форматів, Копенгагенський фестиваль CPH:DOX має потужну конкурсну програму креативного кіно NEW:VISION, створеного на межі відео-арту та документалістики. Як правило, проекти здебільшого абстрактні та пропонують глядачеві відчути себе Алісою, що стрімко падає у нору авторської уяви. Але якщо героїня Керролла врешті приземляється, то глядачеві про це можна і не мріяти.

 

На жаль, цього разу мені не вдалося повноцінно насолодитися запропонованою невагомістю і дозволити авторам маніпулювати моєю уявою, як їм того заманеться. Я чесно намагалася піддаватися, але, натомість, спрацював інстинкт самозахисту. Вибачте за відвертість, але від народження ніяк не можу подолати комплекс, що живу у країні, де повсякчас використовується нехитрий механізм «прошивання» суспільства пропагандистськими нитками. І сьогоднішні шевці, як ми бачимо, пішли по новому колу. Вірю, що прийде час, коли ми зможемо поговорити на абстрактні та інтуїтивні теми, але зараз ми беремо курс на конкретику.

 

У рамках DOCU/АPT, спільної програми Docudays UA та PinchukArtCentre, окрім показів фільмів відбудеться низка дискусій, в яких ми пропонуємо проаналізувати, як художня інтерпретація на прикладі документального кіно змінює наше відчуття реальності. І нам буде про що поговорити, адже маніпулятивність закорінена у природі мистецтва від самого початку. З давніх-давен художники жонглюють смислами і теж «прошивають» дійсність. З тією лише різницею, що їхня нитка – це «нитка Аріадни», яка допомагає знайти вихід з лабіринту. А якщо її тримає такий самий мужній, кмітливий і красивий герой, як Тесей, то успіх гарантовано.

 

Незважаючи на документальність, всі три фільми програми DOCU/ АPT теж тримаються на героїчних постатях режисерів. Відкриває програму фільм «Чи щасливий високий чоловік», створений Мішелем Ґондрі у жанрі документальної анімації. Справа в тому, що головний персонаж стрічки – видатний американський вчений Ноам Хомський – у свій час зробив революцію у лінгвістиці, припустивши, що людина засвоює мову не так, як пропагує офіційна наука. Попереджаємо, фільм нелегкий для засвоєння – Хомський належить до гіперінтелектуальних особистостей, – але за допомогою винахідника Ґондрі фільм перетворюється у фантастичну подорож у світ науки.

 

Повчальний фільм з біблійною назвою «Сіль Землі» Віма Вендерса та Джуліано Сальґадо по- рушує цікаву і неоднозначну тему маніпулятивної сили фотографії. Їх стрічка про відомого майстра соціального фото Себастьяно Сальґадо, якій зняв на плівку майже всі вади людства: війну, голод, геноциди. Його твори привернули увагу громадськості до жахіть третього світу, але, з іншого боку, на думку деяких критиків, як наприклад, Сьюзен Зонтаґ, естетизували війну і віддалили сприйняття насилля від його дійсної потворності.

 

Третя стрічка «Мистецтво та ремесло» – це суперечливий мистецький детектив, у справжність якого неможливо повірити. У фокусі – історія найдивнішого сучасного шарлатана Марка Ландіса, який тридцять років фарширував американські музеї роботами Пікассо та Уолта Діснея власного виробництва. Годі шукати кращу причину для того, щоби поговорити про те, хто, чим і як маніпулює у сучасному світі.

 

Ольга Бірзул, куратора програми DOCU/АPT (Docudays UA)

 

Торкаючись теми маніпуляції, вийти сухим із води практично неможливо. Для більшості глядачів вона гість вкрай небажаний: суперечлива, багаторівнева, з арсеналом камуфляжів і витівок та вiдверто поганою репутацією. Звісно, вiдмежувати реальнiсть вiд фiкцiї важко і поза екраном. Втім, розпізнати маніпуляції на території кінематографу цілком можливо, адже досягаються вони певними художніми засобами. Уважне дослiдження і прискiплива препарація інструментарію, який застосовується при створенні фільмів, складатимуть основу спільної дискусійної програми DOCU/ART, організованої фестивалем Docudays UA та PinchukArtCentre. Що ж таке документальне кіно і власне де його «документ»? Як перетворити життя на художній твір, i яким чином це може вплинути на сприйняття фактів? Чи може техніка репрезентації підпорядковувати собі факти, якi транслює, і чи є місце для автора в документальному кінематографі? Ми запрошуємо вас переглянути, проаналізувати і навіть посперечатися в компанії теоретиків, дослiдникiв і практиків. Зрештою, істина народжується саме за таких умов.

 

Ольга Тихонова (PinchukArtCentre), кураторка дискусійної платформи програми DOCU/ART


Короткий графік:


22 березня, 21:00
Демонстрація фільму «Чи щасливий високий чоловік?», Мішель Ґондрі
Місце проведення: кінотеатр «Київ», червона зала


23 березня, 21:00
Демонстрація фільму «Сіль землі», Джуліано Рібейро Сальґадо, Вім Вендерс
Місце проведення: кінотеатр «Київ», червона зала


24 березня, 19:00 
Демонстрація фільму «Чи щасливий високий чоловік?», Мішель Ґондрі
«Вiдбиток дійсності» - дискусія за участі кураторів програми Ольги Бірзул і Ольги Тихонової, а також режисерки Тетяни Кононенко
Місце проведення: PinchukArtCentre

«Чи щасливий високий чоловік» - найбільш авторський фільм з трійки DOCU/AРT. Щоб зрозуміти, як у Мішеля Гондрі міг вийти такий самобутній і щирий проект, пропонуємо перед його показом поговорити про роль автора і глядача в документальному кіно, а також у чому полягає грань між допустимою похибкою бачення художника і маніпуляцією - вибірковим та умисним спотворенням дійсності? Неминуче питання, яким ми задаємося - якщо автор неявний, чи означає це, що його немає? І чому ж його появу в документальному кіно можна вважати перемогою над тоталітарністю думки?

 

25 березня, 19:00 
«Гораціо: я чув про це – і навіть трохи вірю»
 - дискусія за участі кураторів програми Ольги Бірзул і Ольги Тихонової, а також режисерки Тетяни Кононенко.
Місце проведення: PinchukArtCentre

Документальне кіно, його розвиток і трансформації завжди були та залишаються співвідносними історії ідеологічних настроїв суспільства. Чи можливо його розглядати взагалі поза контекстом влади? Дзига Вертов першим означив маніпулятивну природу камери, як інструменту конструювання реальності. Оповідь, фікція, так зване «спотворення» є невід'ємною частиною кінематографа, але чи завжди усвідомлює це глядач? Як розпізнати, де режисер використовує правду життя, а де правда життя використовує його? Всі ці тему складуть основу дискусії «Гораціо: я чув про це – і навіть трохи вірю».


25 березня,  21:00 
Демонстрація фільму «Мистецтво та ремесло», Сем Каллмен, Дженніфер Ґраусман
Місце проведення: кінотеатр «Київ», червона зала


26 березня, 19:00
«Режим правди»
 - дискусія з фотографами Олександром Ляпіним, Євгенією Бєлорусець, Олександром Глядєловим та Валерієм Мілосєрдовим, модератор – Антон Іванов
Місце проведення: PinchukArtCentre 

Тривалий час фотографія виконувала виключно архівну функцію, найбільш пристосовану до потреб розвитку індустріального суспільства в спробі інвентаризувати світ, що стрімко змінюється. Практика архівації та документації за допомогою фотографії знайшла своє найвище вираження у фотографічному репортажі. Швидкість, близькість до місця події і контакт з вирішальним моментом стали для фотографії претензією на об'єктивність. Але з плином часу, розвитком цифрових технологій, прискоренням потоків інформації і візуальним насиченням фотографічними образами, фотографи-документалісти почали приставати до різних таборів, по різному вибудовують свої відносини з місцем, часом і способом у фотографії. Віддаленість і неупередженість або близькість і діалог визначають авторську документальну практику. «Що з цього можна назвати маніпуляцією?»

 

26 березня, 21:00 

Демонстрація фільму «Сіль землі», Джуліано Рібейро Сальґадо, Вім Вендерс
Місце проведення: кінотеатр «Київ», червона зала


29 березня, 15:00 
«Маніпуляції у світі мистецтва. Історія підробок» 
- лекція мистецтвознавця Наталії Романової
Демонстрація фільму «Мистецтво та ремесло», Сем Каллмен, Дженніфер Ґраусман
Місце проведення: PinchukArtCentre

В рамках лекції «Маніпуляції у світі мистецтва. Історія підробок» мистецтвознавець Наталія Романова розповість про те, коли з'явилися перші підробки; скільки їх і чи підлягають вони обліку; що говорить українське законодавство про художню експертизу та чи виконуються на практиці його інструкції. Крім того лектор зосередиться на історії підробок під українських класиків радянського періоду і на «справі Тетяни Яблонської - Гаяне Атаян».

 

Участь безкоштовна. У зв’язку з обмеженою кількістю місць у PinchukArtCentre попередня реєстрація обов'язкова. 


Зареєстровані учасники заходів допускаються в PinchukArtCentre без черги. Для попереднього запису та отримання додаткової інформації, будь ласка, звертайтесь за телефоном +38 044 590-08-58 або e-mail: [email protected].

21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
DOCU/АРТ: пам’ятати невідоме — страшно, але смішно, але який жах
Огляд програми
22 квітня 2024
DOCU/АРТ: пам’ятати невідоме — страшно, але смішно, але який жах
Огляд програми
22 квітня 2024
DOCU/КОРОТКО: 15 кіноісторій із 10 країн світу
Огляд програми
18 квітня 2024
DOCU/КОРОТКО: 15 кіноісторій із 10 країн світу
Огляд програми
18 квітня 2024
Громадські організації та медіа cформують події RIGHTS NOW! під час 2…
Новини
16 квітня 2024
Громадські організації та медіа cформують події RIGHTS NOW! під час 21 Docudays UA
Новини
16 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024